Ik ben verzot op treinreizen. Of het nu in Nederland is of in het buitenland, met de treinreizen daar geniet ik bijna altijd wel van. Hoe langer het duurt hoe beter. Behalve met sprinters, maar ja dat noem ik niet echt treinen. De NS heeft het niet makkelijk met de verantwoordelijkheid voor het Nederlandse treinverkeer. In veel landen draagt de overheid veel meer bij aan het in stand houden van de kwaliteit en betaalbaarheid van het openbaar vervoer dan in Nederland. Daarom vroeg ik mij af, wat vinden buitenlanders, toeristen en expats, eigenlijk van onze NS?

sprinter

Het blijkt dat velen wel tevreden zijn met de bereikbaarheid van veel plaatsen in Nederland met de trein. Sommige mensen zijn zelfs laaiend enthousiast over de Nederlandse Spoorwegen en het reizen met de trein in Nederland. Maar er zijn ook een aantal nadelen die genoemd worden. Zo vinden mensen de trein in Nederland erg duur (en dat is die ook). Toeristen of expats die proberen een kortingskaart te krijgen blijken hier bovendien moeite mee te hebben.

automaten

Voor nieuw gearriveerde toeristen die hun weg moeten zien te vinden op het station, hoop ik voor ze dat er nog een balie op hun station open is waar ze met iemand kunnen praten, en dat de rij niet al te lang is. Die machines en OV-kaarten zijn handig voor de ervaren reiziger, maar nieuwkomers kunnen denk ik wel hulp in de vorm van een levend persoon gebruiken. En dat voorkomt ook weer lange rijen bij de automaten!

